tisdag 12 februari 2013

Varför gör jag det här?

Jag sätter mig vid datorn, blundar en stund och försöker få stressen och de vaga ångestkänslorna i min mage att sjunka undan. Andas sakta och känner hur det går lättare och lättare, hur knivarna i mitt inre blir till nålar, som blir till häftstift, som blir till löst fastsatta klamrar som försiktigt trillar bort.

Kvar finns bara den svidande känslan som dröjer sig kvar men minskar i takt med att såren avlägsnar sig och gör plats för ärren. Från början till slut är det en kort process, jag vill inte kalla det en "attack" eller något annat dramatiskt. Kalla det en efterdyning, ett eko. Jag låter händerna röra sig över tangentbordet och öppnar upp dammarna i mitt huvud.

Det här är det första inlägget i en serie av två. Tanken är att fylla det första med mina tvivel, och det andra med min beslutsamhet. Det ena med mörker, det andra med ljus.


Varför gör jag det här? Den frågan har jag ställt mig så många gånger. Ensam i mitt rum under mörka nätter utan sömn. Tillsammans med andra som tvivlar, över en kopp te eller en cider. "Vad gör du HÄR, Johan? På socionomlinjen?" Ibland har jag inte en jävla aning. Varför läser jag den här skiten för, när jag hade kunnat plugga kreativt skrivande på någon mysig folkhögskola, eller juridik, psykologi eller något annat där den ekonomiska lukrativiteten är ett faktum istället för en relativ omöjlighet?

Varför gör jag det här? Varför fyller jag mina dagar med att lära mig om andra människors problem? Jag vet inte hur många dagar jag kommit hem och känt mig så överväldigad av vad vi lärt oss att jag varit nära att börja gråta. Tragiska livsöden som vi tvingats syna i sömmarna oavsett hur det får oss att må. Lärdom om hur man förvandlar människor till papper, och poängteranden om hur omöjligt det är att egentligen åstadkomma något eftersom människor är dumma i huvudet.

Och allt vi har att se fram emot är ett jävla skrivbordsjobb med usla arbetsförhållanden och pissig lön, och som grädde på moset kommer vi bli bittra och cyniska. Ge upp vårt "ungdomliga engagemang", sluta umgås med våra vänner på samma sätt som vi brukade, bli stämplade som "jävla soctanter" (socgubbe i mitt fall) och tappa allt hopp om att i slutändan vara en positiv närvaro. Offra allt och få så lite tillbaka att det knappt märks i slutändan.

"Ni skall inte tro att ni kan rädda världen".

Ständigt beskådar vi lärdomar som visar vilka jävla svin människor är, och hur lite de egentligen bryr sig om någon annan. Hur de är obehagligt kreativa i sin brutalitet, hur de vägrar släppa taget om sin egoism och hur de kan vända sig mot varandra av skitanledningar. Akademisk torrhet som tar upp allt från misshandel till fattigdom, självmord och apati. Sammanfattningar, prognoser, analyser, siffror. Obehagliga, vidriga siffror som målar upp en statistik som är så svart att jag knappt klarar av att äta en jävla smörgås på grund av att den får mig att må fysiskt illa.

Så mycket tragiska insikter att hela jag skakar i grunden, och allt jag ser är hur hela samhället är en enda stor, svart sörja av utnyttjande, idioti och ignorans som drar ned mig och gör mig till en skugga av den jag egentligen är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar